Yıllara Sari İnşaat ve Dekapaj İşlerinin Tanımı ve Özel Koşulları
![Yıllara Sari İnşaat ve Dekapaj İşlerinin Tanımı ve Özel Koşulları Yıllara Sari İnşaat ve Dekapaj İşlerinin Tanımı ve Özel Koşulları](/uploads/Ekran görüntüsü 2025-01-28 130117.png)
1. Giriş
İnşaat sektörü, ülkelerdeki en önemli dinamik
faktörlerdendir. Gerek istihdam gerek katma değer süreçleri açısından çok aktif
bir rol üstlenmektedir.
Aynı zamanda inşaat faaliyetleri, birçok yönden değerlendirilip farklı
uygulamalar içermektedir.
Örneğin, kanunlar 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun 42. maddesine göre yıllara
yaygın inşaat işlerini detaylı bir şekilde diğer ticari faaliyetlerden
ayırmıştır.
Bu çalışmamda, öncelikle yıllara sari işlerin tanımı ve özel koşulları ele
alınacaktır.
2. Yıllara Sari İnşaat ve Dekapaj İşlerinin Tanımı ve
Özel Koşulları
2.1 Tanım
İşin başladığı yıldan sonraki yıla veya yıllara sirayet
etmesi, yıllara yaygın (sari) olarak kabul edilmektedir.
Türk Dil Kurumu (TDK) sözlüğünde "sari" kelimesi, "başkasına
geçen, geçici" şeklinde karşılık bulmuştur.
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun birinci maddesinde,
gelir bir gerçek kişinin bir takvim yılı içinde elde ettiği kazanç ve iratların
safi tutarı olarak tanımlanmıştır.
- 42.
maddesi birinci fıkrasında;
“Birden fazla takvim yılına sirayet eden inşaat (dekapaj
işleri de inşaat işi sayılır) ve onarma işlerinde kar veya zarar işin bittiği
yıl kati olarak tespit edilir ve tamamı o yılın geliri sayılarak, mezkur yıl
beyannamesinde gösterilir.”
hükmü yer almaktadır.
Mükellefler, bu kapsamda değerlendirilen onarım ve inşaat
işlerinin ticari kazanç ve giderlerini ayrı kalemlerde muhasebeleştirmek ve
beyanname süreçlerini kanun koyucunun hükümlerine göre düzenlemekle yükümlüdür.
- 44.
maddesinin birinci fıkrasında ise;
“İnşaat ve onarma işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne
tabi olan hallerde, geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece
onaylandığı tarih; diğer hallerde işin fiilen tamamlandığı veya fiilen
bırakıldığı tarih, bitim tarihi olarak kabul edilir. Bitim tarihinden sonra bu
işlerle ilgili olarak yapılan giderler ve her ne nam ile olursa olsun elde
edilen hasılat, bu giderlerin yapıldığı veya hasılatın elde edildiği yılın kar
veya zararının tespitinde dikkate alınır.”
hükmüne yer verilmiştir.
Buna göre, geçici kabul tutanağının idarece onaylandığı
tarihten sonra daha önceden gerçekleştirilen inşaat ve onarım işleri ile ilgili
yapılacak hak ediş ödemeleri üzerinden tevkifat yapılmayacaktır. Bu hak ediş
bedelleri, ödendikleri yılın geliri olarak beyan edilecektir.
Bir işin Gelir Vergisi Kanunu’nun 42. maddesi (Yıllara Sari
İnşaat ve Onarım İşi) kapsamında değerlendirilebilmesi için aşağıdaki koşulları
taşıması gerekmektedir:
2.1.1 Faaliyet Konusu İş, İnşaat ve Onarım İşi Olmalıdır
Kanun maddesinde yer alan inşaat tanımı ile ilgili açıklama
bulunmamakla birlikte, sadece dekapaj işlerinin de inşaat sınıfında
değerlendirildiği belirtilmiştir. İnşaat kavramı kanunda açıklanmamakla
birlikte, idarenin vermiş olduğu çeşitli özelgelerde bu kavramın tanımı, gerek
3194 sayılı İmar Kanunu, gerekse 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na atıfta
bulunularak açıklanmıştır.
Ayrıca GVK’da, inşaat işleri arasında bir ayrım yapılmamış
olup gemi inşa işi de bu madde kapsamında kabul edilmiştir.
- 23.12.2011
tarih ve B.07.1.GİB.4.16.16.01-GV-10-19-279 sayılı özelge:
İmar Kanunu’nun 5. maddesinde;
“Karada veya suda daimi veya muvakkat, resmi ve hususi yer
altı ve yer üstü inşaatı ile bunların ilave, değişiklik ve tamirlerini içine
alan sabit ve müteharrik tesisler.”
yapı olarak tanımlanmıştır.
Medeni Kanun’da ise inşaat ve imalat, arazi ile
birleştirilmiş malzeme ve emlak sarfı ile imalat, inşaat ve tanzim edilmiş
şeyler olarak tarif edilmiştir.
TDK’da inşaat ya da yapım; bina, altyapı, endüstriyel sanayi
yapıları gibi insan ihtiyaçlarına karşılık gelen, üretime dayalı her çeşit
yapının amacına uygun inşa edilme sürecidir.
TDK’da onarım ise; bir yapının, bir heykelin, bir resmin
bozulmuş yerlerini yeniden yapma, ilk durumuna getirme, restore etme
anlamındadır.
- 28.09.2011
tarih ve B.07.1.GİB.4.35.17.01-35-02-485 sayılı özelge:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 4. maddesinde “yapım” tanımına yer verilmiştir. Buna göre yapım;
“Bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım,
liman, tersane, köprü, tünel, metro, viyadük, spor tesisi, altyapı, boru iletim
hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji santrali, rafineri
tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü
inşaat işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye,
tamamlama, büyük onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma,
güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işlerini kapsar.”
Taahhüt ise; inşaat ve onarım işinin başkasının nam ve
hesabına yapılması ve karşılığında hak edişe bağlı bir istihkak ödemesinin
ortaya çıkması ile mümkündür.
2.1.2 İnşaat ve Onarım İşi Başkalarının Hesabına ve
Taahhüde Bağlı Olarak Yapılmalıdır
Bir inşaat ve dekapaj işinin yıllara sari inşaat ve onarım
işi olarak değerlendirilip GVK 42. madde prosedürlerine tabi tutulması için,
işi yüklenenlerin gerçek ve tüzel kişilere karşı bir sözleşme ile sorumlu
olması gerekir.
TAAHHÜT sözcüğü TDK’da “üstlenme” anlamına gelmektedir.
Buradan da anlaşılacağı üzere, işi gerçekleştirecek taraflar; sözleşmeye konu
olacak bir imar işini belli şartlara göre düzenlenmiş bir bedel karşılığında
yapmayı taahhüt etmiş olurlar.
2.1.3 İnşaat ve Onarım İşi Birden Fazla Takvim Yılına
Sirayet Etmelidir
Örneğin, 18 Ekim 2019’da başlayıp 15 Ağustos 2020’de biten
bir iş, birden fazla takvim yılına sirayet ettiği için yıllara yaygın iş
niteliğindedir. Tarihlerden de anlaşılacağı üzere, işin sürdüğü dönem 12 aydan
kısadır fakat yıllara yaygın olarak vergilendirilmesi için işin başlangıç
tarihi ve bitim tarihi farklı yıllarda olması yeterlidir.
Birden fazla takvim yılına sirayet etmesinden dolayı, GVK
42. maddeye göre değerlendirilecektir. Bu hususlara dikkat etmek büyük önem arz
etmektedir. Aksi takdirde yanlış vergilendirmelere sebebiyet verilebilir.
Ayşegül UĞUR BULUT
Mali İşler Yöneticisi